Saturday, August 22, 2009

ANCAMAN KEPADA IBADAH DI BULAN PUASA

Di bulan yang mulia ini aku ucapan selamat menjalankan ibadah puasa dan aku menyeru kepada semua ummah tidak kira apa sekali pahaman politik mereka buatlah perkara-perkara yang baik yang mendapat rahmat dari Allah dan jauhkan dari menaburkan fitnah dan membuat perkara yang boleh meletakan kita di pandangan yang di murkaii Allah. Amin!!!!!!!!!!
Di bulan ramadhan ini juga akan bertambah peluang bagi kita untuk mendapat rahmat dari Allah, sebagai contoh rahmat dari segi ekonomi - bertambahnya pasar ramadhan di seluruh Negara. Aku amat tetarik melihat keghairahan usahawan ramadhan menjalankan urusniaga mereka di merata bazar yang aku lawati semalam.
Aku cuma terfikir bagimana situasi sebegini dapat di kekalkan sepanjang tahun bagi membolehkan usahawan kecil Melayu ini terus memajukan usaha mereka. Apakah perlunya pihak tertentu mengadakan promosi bagi menempatkan usahawan kecil di satu lokasi yang strategi bagi membuka peluang untuk mereka terus berniaga di luar bulan ramadhan.
Aku juga berpendapat bahawa pihak yang terlibat dengan menjana kemajuan pengusaha Melayu dalam perniagaan perlu lebih serious dalam mendapatkan lokasi yang strategi bagi usahawan Melayu, bukan hanya di tempatkan di kawasan bawah tangga atau sudut terpencil di sesuatu komplek perniagaan.
Pihak berwajib juga perlu menentukan tiada nya kumpulan "orang tengah" dalam menempatkan kumpulan peniaga ini, seperti yang terdapat di bazar ramadhan, dimana semua mereka berniaga dengan gigih di permulaan yang sama. (They started from the same startting block).
Fikirkan akan ancaman ibadah kita yang berlaku di bulan yang mulia ini, bagi kaum wanita semasa beasakan di bazar jaga maruah diri, jangan semua dilanggar aje, di takuti nanti ada penyeluk saku dan peragut. Ingat mereka yang menjadi peragut dan penyeluk saku tidak tahu mengira bulan, pada mereka semua serupa. Bila ada peluang mereka akan menjalankan kegiatan mereka.
Begitu juga pastikan semua kediaman di kunci dengan baik sebelum anda ke masjid untuk sunat tarawikh, di takuti anda balik nanti ada orang dah tolong selongkar atau kemaskan rumah anda dan tingkatkan kasih sayang sekeluarga di bulan ini dengan berjemaaah bersama setidak-tidaknya di waktu subuh. InshaAllah semua kita akan mendapat berkat. Amin!!!!!
Patah sayap aku terbang jua.

No comments:

Post a Comment