Monday, August 10, 2009

BEZA KORBAN MUSANG BERBULU AYAM DAN MUSUH DALAM SELIMUT

Dalam mengkaji perpatah Melayu aku dapati banyak perumpamaan dan perpatah yang telah digunakan memberi kesan dan panduan yang amat berguna dalam perjalan hidup aku. Walaupun ramai yang berpendapat perumpamaan dan perpatah Melayu sudah ketinggalan waktu dan ramai pula yang cuba mengubah dengan perumpamaan yang konon nya di permordenkan atau mengikut trend. Hasil dari peubahan yang tidak mengambilkira kesesuaian dan peredaran waktu, maka mereka yang cuba mengubah itu telah selalu melakukan kesilapan.
Aku mengambil contoh perpatah "musang berbulu ayam", secara spontan semua akan menterjemahkan nya sebagai penyamaran atau musuh dikalangan kita, ini tidak sama dengan "musuh dalam selimut" dan berbeza dengan "duri dalam daging".
Dalam senario politik N9, aku katakan tiada musang, kerana ekor musang tu panjang jadi mudah kita untuk mengenalinya dan muncung musang pula dempak tak seperti muncung ayam. Musang makan mengigit ayam makan mencatuk, jadi mudah untuk membezakan. Tetapi dalam amatan aku di N9 ini "musuh dalam selimut" memang ada, kerana bila musuh dah ada dalam selimut, kita perlu lebih berwaspada. Apa taknya nanti bukan bini kita sahaja yang di sapunya tapi sampai keanak cucu nak di belasahnya. Inilah yang sedang terjadi di N9.
Lihat senario ini -1 - mula-mula nak buka "BEEF VALLEY" belanja berjuta panggil expert konon nya dan akan mulakan penghasilan dalam tempuh 24 bulan, tapi apa yang terjadi beef valley entah kat mana yang pasti padang ragut PASIR BESAR dah di ragut, sila cek siapa punya ide yang bangang tu.
Senario -2- Jualkan tanah ladang kelapa sawit MAINS di Londah, konon akan dapat untung berganda dalam masa yang singkat berbanding dengan hasil sawit yang agak lambat, siapa punya ide dan dalam dewan dah di bincangkan betapa ruginya rakyat N9 dengan penjualan itu, lihat siapa yang kembung perut dengan kamsyen.
Senario -3- Penjualan kawasan balak tanah milik MAINS, Pengerusi Mains yang dikatakan bertanggungjawab seperti yang di katakan dalam dewan di berhentikan, tapi di beri jawatan lain dalam parti memerintah N9, kenapa tak di buang terus dan di adilkan ???? takut semua cerita akan di bongkar..........siapa punya ide?????????????
Senario -4- Pembinaan jalan Seremban - Kuala Pilah, kontraktor mana yang dapat kerja-kerja pembersihan dan sapu balak sepanjang jalan. cub teka siapa???????????
Senario -5- Pembukaan ladang rakyat di kawasan Bahau dan Jelebu, cek tengok siapa kontraktor kerja pembersihan tanah dan sapu balak.......... sendiri dah tau jawapan kot.
Apa yang di kirim kepada aku terlalu banyak untuk aku coretkan naik muak. Jadi inilah yang aku maksudkan "musuh dalam selimut", musuh sekarang tidak bunuh kita tapi di sapu semua harta rakyat untuk puak sendiri, sama lah dengan penjajah yang menyapu besih hasil negara bawak balik ke negeri mereka. Yang tinggal nanti hanya tunggul-tunggul buruk.
Jadi orang N9, fikirlah sendiri, tapi jangan sampai bakar jambatan nanti kena cari pelampung nak bali ke kampung, jadi jaga jambatan dan bersihkan dedalu yang ada bubuh racun yang kau-kau baru dapat bersihkan..............Nanti aku sambung dengan cerita duri dalam daging !!!!!!!!
Patah sayap aku terbang jua.

No comments:

Post a Comment