Friday, August 14, 2009

ANCAMAN KESELAMATAN USAHAWAN

Ramai mereka yang memulakan perniagaan lalu bergelar "usahawan". Hampir kesemua mereka yang bergelar usahawan ini menceburkan diri ke bidang entrepernur dengan sukarela dan begitu enthuias sekali dan selalunya mereka akan mengatakan yang mereka sebenarnya telah bersedia. Mungkin dari sudut mental mereka berkata meraka bersedia dan redha dengan apa jua cabaran yang akan di hadapi. Tetapi di sudut hati dan emosional setiap usahawan terdapat satu ruang yang mengerikan mereka ia itu KERUGIAN.
Apa yang ingin aku kongsikan di sini ialah fenomena KERUGIAN ini, yang aku coretkan dalam bentuk ancaman kepada mereka yang bergelar usahawan. Walau bagimana sekali kejayaan yang di kecapi oleh seorang usahawan, percayalah di sudut hati mereka akan terselit fenomena ini, yang membezakan mereka ialah bagaimana mereka menangani fenomena ini.
Semestinya seorang usahawan itu akan merasa lega dan cofiden jika perniagaan meraka beroleh keuntungan tetapi mereka akan menjadi resah dan gelabah jika mula mendapat indekasi yang pelaburan mereka mengalami kerugian. Inilah penyakit atau virus perniagaan yang amat di geruni oleh semua usahawan.
Nah, mari aku coretkan sedikit apakah yang di katakan keselamatan usahawan - ia itu satu keadaan di mana seseorang usahawan itu dapat menjalankan perusahaan atau perniagaan nya dengan tenang tanpa sebarang gangguan sama ada secara direct atau indirect terhadap apa yang di usahakan, maka situasi begini di katakan keadaan yang selamat bagi semua yang bergelar usahawan, pasti aman dan bergaya.
Bagaiman pula datangnya ancaman kepada usahawan ?, inilah yang perlu di ketahuai oleh mereka yang bergelar usahawan atau yang bercita-cita untuk menceburkan diri dalam bidang keusahawanan. Sebelum aku menceritakan akan ancaman yang boleh di hadapi oleh usahawan aku akan kenalkan dahulu apakah keadaan yang perlu untuk membuka peluang kepada para usahawan :-
1. Keadaan atau situasi yang aman dan harmoni - keadaan sebegini amat di perlukan. Dimana tiada kejadian demonstrasi atau pergaduhan di dalam negara kita, maka kaum pengusaha pun akan rasa tenang dan dapat membuka gedung perniagaan mereka sama ada kecil maupun besar.
2. Terdapatnya permintaan atau demand kepada punca perusahaan mereka. Dalam suasana yang aman dan tenang pengguna akan berani keluar uantuk berbelanja, semua yang di dagangkan akan selalu mendapat permintaan.
3. Terdapatnya bekalan kepada setiap permintaan, maka urusniaga akan dapat di jalankan.
4. Terdapatnya industri kecil dan serdahana yang akan membekalkan permintaan dari gulungan peniaga, maka peluang pekerjaan bagi semua peringkat akan terbuka.
5. Untuk membolehkan industri kecil dan serdahan berfungsi, mereka memerlukan bahan mentah dan pekerja, tertumbuh dan berkembanglah industri asas yang di perlukan dan bagi mereka di kawasan pendalaman boleh mengusahakan industri asas yang di perlukan.
Aku bukan nak mengajar ekonomi tapi ramai orang yang pandai kini dah jadi kurang pandai kerana ikut emosi dan terpengaruh dengan dakyah mereka yang hendak menghancurkan negara kita.
Cukup buat kali ini, nanti aku ingat aku sambung lagi - ingat ancaman belum cerita lagi.
Patah sayap aku terbang jua.

No comments:

Post a Comment