Tuesday, August 11, 2009

KORBAN DURI DALAM DAGING

Perpatah duri dalam daging seakan menunjukan terdapatnya musuh dalam sesuatu kumpulan atau organisasi, tetapi bagi aku ia lebih merupakan seorang yang menjadi ahli dalam sesebuah kumpulan, dia di terima menjadi ahli walau berdaftar sekalipun, tapi dia adalah orang yang paling tidak berguna dan selalu memberikan masaalah kepada organisasi yang di anggotai nya.


Boleh juga kita persoalkan ketaatsetiaan keparat ini dalam organisasi kita. Selalunya keparat begini adalah orang yang mementingkan diri sendiri dan mempunyai agenda sendiri. Bertindak sebagai lalang turut saja kemana angin bertiup, kalau masa kita kuat dia bersama kita dan kalau tak dapat apa yang di hajatnya, merajuk mulalah masuk geng lain tapi tak berani nak keluar geng atau kumpulan asal. Jadi mereka seperti ini orang tak nak pun muka masam, orang suruh pun muka mencuka - jadilah mereka sebagai "duri dalam daging".
Dalam UMNO N9 memang ada yang jadi duri dalam daging, sikit-sikit ugut nak keluar parti dan merajuk, tak dapat apa yang di sasarkan mulalah buat surat layang dengan tomahan yang keterlaluan, yang lebih dahsyat ialah, yang adik atau abang dapat tempat, habiskan sampai pembuka pintu pun mesti dari perut sendiri dah lah gitu guna pulak budaya samseng.
Dalam mesyuarat dari cawangan sampai ke negeri jangan bersuara kalau bersuara keluar mesyuarat nanti kena belasah, sebab itulah aku dah meluat nak pergi mesyuarat. Mereka tahu apa yang aku boleh lakukan tapi kalau aku cakap nampaklah mereka tu tak pandai, jadi jangan beritahu aku bila ada mesyuarat dah habis nanti buat-buat tanya kenapa tak datang mesyuarat dan lebih lagi buat andaian yang aku dah berubah haluan. Ini lah yang aku gelarkan sebagai duri dalam daging.
Aku tidak marah jika di pimpin oleh pemimpin yang kurang pandai dari segi ilmiah tapi pandai dari segi kepimpinan. Ini semuanya tak pandai dah tu tak boleh di tegur dan pilih semua pembantu juga yang bahlul. Ini semua termasuklah duri dalam daging.
Fikirlah sendiri.
Patah sayap aku terbang jua.

No comments:

Post a Comment