Wednesday, August 5, 2009

KORBAN ORANG PENCEN DISAMBUNG KONTRAK

Petang ini aku di hujani dengan berberapa panggilan dari kawan-kawan yang masih berkhidmat dalam Kerajaan. Aku terkejut apabila di beritahu seramai kira-kira 33 orang pegawai kanan JUSA C, kini berada dipool JPA. aku macam tak percaya kerana selama ini tidak pernah aku dengar sebegitu ramai pegawai kanan yang diletakan dibawah pool system. Bagi mereka yang tidak tahu apa dia pool ini - itu dimana mereka yang diletakan di dalam pool ini cuma makan gaji sahaja, tiada kerja yang boleh di buat mereka kerana mereka mungkin tidak disenangi oleh bos mereka atau atas sebab-sebab yang lain.
Ramai pegawai PTD didalam kumpulan M52 dan M54 kini merasa amat tertekan kerana terdapat ramai pegawai kanan JUSA B/A yang sepatutnya telah besara kini di sambung kontrak mereka atas dasar perkhidmatan masih di perlukan atau belum ada yang layak mengganti. Ini boleh menyebabkan pegawai-pegawai yang telah layak di naik kan pangkat merasa keciwa dan apabila mereka menyuarakan perasaan mereka macam-macam boleh terjadi.
Bagi KSN fikirlah sebaik mungkin berapa banyak kesilapan yang telah di lakukan dalam mencaturkan kedudukan pegawai kanan dan berapa ramai pegawai telah teranyaia dan kini berdiam diri hanya menanti cukup masa untuk bersara. Kerana kesilapan yang begini boleh menjadi pegawai terbabit menjadi anti-kerajaan. apabila mereka bersara nanti mereka akan melepaskan dendam mereka dan yang jadi mangsa ialah kerajaan yang memerentah.
Aku juga melihat beberapa bekas atau mantan KSU dan KSN di lantik menjadi ahli Lembaga Pengarah GLC dan beberapa syarikat konglomerat dengan harapan dan amanah yang di berikan supaya menjaga kepentingan saham Kerajaan. Tetapi malangnya ramai dari mereka lebih mementingkan diri sendiri. Lihat dan kaji sendiri apa yang terjadi di IJM di mana terdapat kepentingan KWSP dan Khazanah yang sepatutnya di jaga dengan baik tetapi apa yang terjadi, aku harap SPRM dapat menjalankan penyiasatan apa yang sebenarnya berlaku.
Penyakit menyambung kontrak bagi pegawai kanan kini menular ke IPTA di mana terdapat VC yang di sambung tak habis-habis, sedangkan hakikatnya tindakan itu tidak disenangi oleh kaki tangan IPTA terbabit. Jangan sampai orang meluat kat VC nanti pelajar yang jadi mangsa.
Bagi pegawai kanan yang telah cukup masa untuk bersara ambil perhatian jangan sekat rezeki orang lain, anda pasti faham pencen nya seorang JUSA A membolehkan ramai pegawai bawahan dinaikan pangkat. Bayaran pencen pun bukan sikit jadi kenapa nak mintak sambung lagi.
Fikirlah sendiri.
Patah sayap aku terbang jua.

1 comment:

  1. Salam,

    Kawan setuju dengan pandangan deme, kerajaan perlu memikirkan perkara ini semua agar tidak menyekat rezki orang lain....

    ReplyDelete