Saturday, August 15, 2009

KESELAMATAN USAHAWAN MELAYU

Kelmarin aku dah bukakan sedikit coretan berkaitan dengan pengenalan kepada ancaman yang di hadapi atau bakal di hadapi oleh mereka yang bergelar atau yang menceburkan diri dalam bidang usahawan. Sengaja aku coretkan dalam bentuk ilmiah kerana aku ingin mereka yang berada dalam bidang berkaitan membaca dan memberikan komen atau pertanyaan dalam blog ini bukan melalui handphone, nanti selalu minta telefon balik kredit dah habis.
Apabila kita telah memahami apakah keadaan yang dikatakan selamat untuk berniaga atau melibatkan diri dalam sesuatu perusahaan, maka perlulah kita memahamai pula apakah ancaman atau bakal ancaman yang akan kita hadapi, izinkan aku mengambil prinsip yang di tulis oleh Sun Tzu lebih 2000 tahun lalu "Kenali diri kita, kenali musuh kita, kita tidak akan gentar menghadapi 1000 peperangan".
Nah! anggaplah medan perniagaan itu sebagai satu medan perperangan yang memerlukan banyak perancangan, persiapan, tipu helah, strategi dan bermacam lagi yang perlu di fikirkan - jika nak berjaya! dan melangkah ke era yang lebih mencabar - kalau tidak, selamanya kita akan bergaduh jual kuih udang macam orang Alor Gajah.
Untuk mereka yang ingin menceburkan diri ke medan perniagaan dan perusahaan, prinsip yang sama dengan perjuangan, seperti yang telah aku coretkan di awal blog ini perlu di fahami dan di amati dengan jelas. Kerana prinsip-prinsip itu telah aku kaji dengan begitu mendalam dan aku percaya ianya sesuai di aplikasikan dalam semua bidang.
Bagi mengenali dan memahami akan aspek-aspek ancaman keselamatan perniagaan aku akan coretkan secara berperingkat :-
1. Pengetahuan asas - walaupun perkara ini selalunya orang menganggap tidak penting, tetapi setelah aku amati dengan teliti ianya boleh menjadi advantage dan boleh jadi musuh kita dalam perniagaan. Kerana tidak mempunyai pengetahuan asas kita ibarat seorang yang bertutup mata memasuki sebuah gelanggang tinju dan terlalu masak dengan pengetahuan asas selalunya menyebabkan sesaorang itu over confiden dan terlepas pandang. Pada aku ini adalah ancaman pertama yang wajar di berikan perhatian dengan mendalam.
2. Galakan keluarga - Galakan keluraga sesuatu yang amat diperlukan oleh setiap mereka yang menceburi bidang perniagaan, jika tidak bermacam perkara kan timbul dan dari pengelaman aku ada yang sampai bercerai -berai dan tidak kurang juga yang tambah periuk.
3. Modal - selalunya aku dapati ramai mereka yang bergelar usahawan muda menghadapi masaalah modal, secara prinsipnya perkara ini berlaku kerana mereka tidak menjalankan kajian atau analisa situasi dengan betul. Modal yang banyak menjadi aset, modal yang kurang menjadi liabiliti dan tak ada modal menjadi ancaman.
Bila free aku sambung lagi..........
Patah sayap aku terbang jua.

No comments:

Post a Comment