Friday, August 7, 2009

KORBAN PERMIT IMPORT (AP)

Satu fenomena biasa bila sampai dekat dengan perayaan, tak kiralah perayaan apa sekali pun yang bakal di sambut dalam tempuh terdekat nescaya berlakulah kekurangan bahan mentah secara tiba-tiba. Bermacam alasan dan andaian yang akan di perkatakan di dada-dada akhbar yang apabila di tafsirkan seakan menunjukan kelemahan kerajaan dalam menguatkuasakan undang-undang yang sedia ada.
Jika fenomena ini di analisa dengan mendalam kita akan dapati ianya sebagai satu permainan dan helah pemborong dan peruncit. Ada yang dengan sengaja menyeludupkan bahan mentah dari negara kita ke negara jiran dengan tujuan untuk mendapat keuntungan jangka pendek, ada pula yang sengaja menyorokan dengan tujuan untuk menaikan harga dan apabila ini semua berlaku pengguna akan mula merasa panik, jadi berebutlah mereka untuk mendapatkan bahan mentah.
Apabila itu semua berlaku pemengang permit import pun mula tersenyum kerana poker mereka mula di mainkan.
Pada satu masa dulu ramai peniaga Melayu di berikan beberapa AP membawa masuk kereta, maka ramailah yang membuat tomahan dan berbagai tuduhan, maka dibongkar habis cerita pemegang AP kereta, tetapi tahukah kita berapa lama ROBERT KOUK telah memonopoli AP gula? dan yang hairan nya tiada seorang pun yang bersuara supaya sektor ini di leberisasikan seperti sektor lain.
Lebih dari itu, tahukah kita siapa yang memonopoli AP besi cerucuk binaan dan AP simen? kenapa tidak ada yang bersuara, kerana ianya bukan di miliki oleh MELAYU atau BUMIPUTRA jadi tidak perlu di laga-laga kan. Kalau ia milik MELAYU atau BUMIPUTRA sudah pasti menjadi isu yang bakal di porak perandakan - nah, cuba lihat siapa yang membuat angkara ini !!!!
Jadi, orang MELAYU dan BUMIPUTRA jangan di berikan AP dan sektor dimana mereka boleh di bantu untuk belajar berniaga segera di perlekehkan supaya mereka tidak berminat dalam perniagaan - agenda siapakah ini???????????
Fikir-fikir nanti aku bincang lagi.
Patah sayap aku terbang jua.

No comments:

Post a Comment